DPF inaczej filtr cząstek stałych stanowi element układu wydechowego, montowany w wysokoprężnych silnikach diesla i benzynowych. Głównym zadaniem filtra jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, których składem jest głównie niespalony węgiel, w formie sadzy. DPF jest urządzeniem przypominającym puszkę z systemem specjalnie ułożonych kanałów, w których odkłada się sadza. Może znajdować się za katalizatorem, lub być umieszczony razem z nim w jednej puszce.
Najczęstsza przyczyną, powodującą zatkanie filtra DPF jest nagromadzenie się zbyt dużej ilości sadzy. Dochodzi do tego kiedy samochód jeździ głównie po mieście i nie ma okazji przedmuchać filtra podczas w miarę szybkiej i jednostajnej jazdy, bez dodawania i ujmowania gazu np. na autostradzie. Objawem zapchanego DPF jest spadek osiągów, niekontrolowane zwiększenie obrotów, przejście silnika w tryb awaryjny, a nawet zatarcie silnika. W niektórych samochodach zapchany filtr cząstek stałych sygnalizuje specjalna kontrolka.
Sposobem rozwiązania problemu może być regeneracja filtra. Regenerację przeprowadzają mechanicy w warsztacie poprzez stworzenie specjalnych warunków do wypalenia zalegającej, w filtrze sadzy. Drugim sposobem, często stosowanym w ostateczności jest wymiana filtra. Wiąże się to z dużymi kosztami, jednak staje się koniecznością gdy regeneracja nie przynosi skutku. Warto więc dbać o filtr, żeby działał sprawnie jak najdłużej.