Lojalność najłatwiej zbudować, gdy wartości wyznawane przez markę i klienta są spójne. Bierze się to z tego, iż konsumenci bardziej niż z danym przedsiębiorstwem są związani z własnymi przekonaniami. Zawsze wybiorą taką firmę, która spełni ich oczekiwania w tym zakresie.
Lojalność, ta konsumencka także, powinna charakteryzować się wiernością obu stron wobec siebie. Powinna odzwierciedlać stopień zainteresowania klienta ponowną transakcją. Aby relacje były dobre, należy przeprowadzić badanie lojalności konsumentów. Propozycje wysuwane przez kontrahentów powinny być brane pod uwagę i wdrażane.
Decydującą rolę odgrywa komunikacja. W ten sposób dana marka przebija się do życia klienta i zajmuje w nim istotną pozycję. Konieczna jest aktualizacja bazy danych konsumentów, która przyda się w późniejszym czasie, np. podczas korespondencji e-mail. Warto także postawić na wpisy na chętnie odwiedzanych portalach społecznościowych.
Każdy klient musi być traktowany wyjątkowo. Dlatego można zaproponować mu różne programy lojalnościowe. Starzy klienci otrzymają w ten sposób gratyfikacje, a nowi zostaną zmotywowani do zostania partnerem firmy.