Śruby to drobne elementy, które są uznawane za najlepsze łączniki różnych konstrukcji i przedmiotów, zapewniające im wyjątkowo wysoką trwałość. W sklepach znajdziemy modele różniące się miedzy sobą zarówno pod względem długości i średnicy, jak i kształtu łba, materiału wykonania czy przeznaczenia. Każdy z nich posiada inne właściwości, dlatego zasługują na krótkie omówienie w niniejszym artykule.
Kluczową funkcją śrub jest łączenie różnych części i konstrukcji w jedną całość. Ich zróżnicowanie wynika w dużej mierze z przeznaczenia – podstawowy podział wyróżnia wersje calowe (średnica podawana w calach) oraz metryczne (średnica wyrażona w milimetrach). Niezwykle ważną kwestią w podziale tych elementów jest także ich wytrzymałość (podawana zawsze w tzw. klasach). Oto główne rodzaje śrub:
– z łbem sześciokątnym – wytrzymałe i znajdujące szerokie zastosowanie w tych konstrukcjach, które są narażone na spore przeciążenia
– z walcem – zbudowane w taki sposób, że połowę stanowi gwint, a druga połowę gładki walec
– z uchem – wykorzystywane przeważnie w sytuacji, gdy konieczne jest przyczepienie liny do holowania (np. statku) lub naciągnięcia siatki
– oczkowe – pełnią podobną funkcję co wersje z uchem
– motylkowe – stosowane głównie w łączeniach wymagających systematycznej regulacji
– z łbem stożkowym – wykorzystywane tam, gdzie śruba nie powinna wystawać ponad określoną powierzchnię
– z łbem grzybkowym, młoteczkowym, kulistym i radełkowanym – znacznie mniej popularne
Nie można też zapomnieć o śrubie z niepełnym gwintem (model DIN 931), która jest odmianą tej z łbem sześciokątnym; stosuje się je powszechnie do łączenia materiałów w budownictwie, motoryzacji, energetyce czy nawet lotnictwie