System okresowej oceny pracownika opiera się na wynikach pracy pracownika. Jest to metoda stosowana przez kierownictwo w celu określenia, w jakim stopniu pracownik spełnia lub przekracza oczekiwania dotyczące pracy. System do oceny okresowej to systematyczny proces zbierania i analizowania informacji o wynikach pracy pracowników oraz przekazywania im tych informacji. Celem tego procesu jest pomoc pracownikom w poprawie ich wyników oraz pomoc kierownictwu w zidentyfikowaniu tych, którzy potrzebują więcej szkoleń lub rozwoju, tak aby można ich było umieścić na stanowiskach lepiej dostosowanych do ich umiejętności.
Oceny wyników pracy przeprowadza się zazwyczaj raz w roku, ale niektóre organizacje mogą przeprowadzać je częściej – raz na kwartał lub nawet raz w miesiącu – jeśli mają powody sądzić, że wydajność pracownika spada lub jeśli istnieje potrzeba uzyskania natychmiastowej informacji zwrotnej na temat ważnego projektu.
Podstawowym celem przeprowadzania oceny pracy z pracownikami jest ocena ich postępów w realizacji celów i zadań wyznaczonych przez kierownictwo. Proces ten pomaga upewnić się, że pracownicy spełniają oczekiwania, a także stanowi podstawę do określenia, czy powinni otrzymać podwyżki, awanse lub inne nagrody w oparciu o ich wyniki w czasie. Ocena stanowi również forum, na którym kierownictwo i pracownicy mogą omówić kwestie, które mogą mieć wpływ na wydajność, takie jak problemy ze współpracownikami czy nawet sprawy osobiste poza pracą. Proces ten może również służyć jako narzędzie szkoleniowe, w którym przełożeni przekazują informacje zwrotne na temat tego, jak pracownicy mogą poprawić swoje wyniki.