Jak pracują amortyzatory w układzie zawieszenia?

Zawieszenie składa się z trzech podstawowych elementów – wahaczy, sprężyn, oraz amortyzatorów. Zajmijmy się tymi ostatnimi. Sprawdzimy do czego służą, jaka jest ich rola w układzie zawieszenia oraz co dzieje się, gdy dojdzie do ich zużycia bądź uszkodzenia. Dowiemy się także, co pełni rolę tych podzespołów w zawieszeniu typu pneumatycznego. Zapraszamy do lektury.

Tłumienie wibracji

Może się wydawać, że głównym zadaniem amortyzatora jest zapewnienie nam komfortu jazdy. Okazuje się jednak, że do tego celu służy przede wszystkim sprężyna. Tytułowy element ma inne zadanie, mianowicie ma ograniczać zakres ruchu zawieszenia oraz tłumić jego wibracje. Żeby to dobrze zrozumieć, posłużymy się przykładem – po przejeździe przez próg zwalniający pojazd powinien jak najszybciej powrócić do stabilności. Jeśli natomiast mamy już mocno zużyte amortyzatory, to samochód jeszcze przez jakiś czas będzie się kołysał, co ma negatywny wpływ na przyczepność. W skrajnych przypadkach koła mogą nawet na krótką chwilę oderwać się od nawierzchni. W przypadku zawieszenia pneumatycznego, na przykład w mercedesowskim Airmaticu W211, rolę amortyzatora pełnią inne podzespoły.

Inne typy zawieszenia

Na rynku znajdziemy też inne rozwiązania – hydrauliczne oraz pneumatyczne. Te ostatnie są dziś bardzo popularne, ponieważ dają ogromny komfort jazdy. Znajdziemy je między innymi w Mercedesie W211 Zawieszeniu pneumatycznemu towarzyszą elementy zwane miechami, które zastępują zarówno amortyzator, jak i sprężynę. Są one wypełniane sprężonym powietrzem, które do wnętrza wpompowane zostaje dokładnie w takiej ilości, ile w danym momencie potrzeba. To dlatego auta z tym rozwiązaniem są tak wygodne, a jednocześnie bardzo stabilnie i pewnie się je prowadzi.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × pięć =