Każda osoba, pracująca w branży logistycznej, prędzej czy później zetknie się z pojęciem „fulfillment”. Czym jednak jest ta usługa i jakie są jej cechy charakterystyczne, odróżniające od zwykłej logistyki, skupionej na przesuwaniu mas towarów? Fulfillment jest usługą całościową – oznacza przekazanie zewnętrznej firmie większości czynności, związanych z obsługą logistyczną. Zależnie od formy umowy możliwe jest scedowanie na podmiot zewnętrzny nie tylko przechowywania, kompletacji i wysyłki zamówień (to najbardziej typowe procesy, delegowane w ramach tej usługi), ale również – przykładowo – obsługi zwrotów i reklamacji.
Współcześnie najpowszechniejsze jest zastosowanie usług typu fulfillment w handlu internetowym. Fulfillment dla e-commerce rewolucjonizuje branżę, zdejmując z barków drobnych przedsiębiorstw konieczność utrzymywania rozbudowanych działów logistycznych. Dzięki temu maleją bariery wejścia do sektora handlu elektronicznego. W praktyce nowoczesne rozwiązania logistyczne pozwalają na znaczące ograniczenie czasu potrzebnego na obsługę klienta oraz na gospodarowanie zapasami magazynowymi. Pozwala to na znaczącą redukcję kosztów działalności.