Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat niezwykle prężnie rozwinął się transport międzynarodowy. Polega on na przewozie rozmaitych towarów z Polski i innych państw wspólnoty do wybranych krajów znajdujących się poza terenem Unii Europejskiej (i odwrotnie). Pełni przy tym kilka bardzo ważnych funkcji, w tym zwłaszcza gospodarczą, polityczną, społeczną, a także produkcyjną. Od spedycji różni się głównie tym, że koncentruje się wyłącznie na dostarczeniu ładunku do miejsca docelowego, a nie na kompleksowej organizacji tego procesu.
Transport międzynarodowy w ogromnej mierze odpowiada za ciągłość prawidłowego funkcjonowania gospodarki i jest ściśle powiązany zarówno z handlem, jak i przemysłem. Dzieli się przede wszystkim na dwa rodzaje – całopojazdowy (inaczej Full Truck Load) oraz częściowy (Part Truck Load). Ten pierwszy opiera się na przewozie towarów od jednego klienta, które w całości zajmują przestrzeń ładunkową. Drugi z kolei to transport typowo drobnicowy, co oznacza powierzchnię ładunkową podzieloną na różnych zleceniodawców (wymaga posiadania przez daną firmę specjalnej licencji). Oprócz tego wyróżniamy trzy kluczowe odmiany transportu międzynarodowego uwzględniające drogę przewozu. Największy udział w rynku ma zdecydowanie lądowy, w którym główną rolę odgrywają samochody ciężarowe, busy, ciągniki z naczepami i pociągi. Drugie miejsce zajmuje lotniczy, realizowany za pośrednictwem określonych samolotów. Najmniej powszechny jest natomiast wodny, gdzie mamy do czynienia z dostarczaniem ładunków na statkach (kontenerowcach, masowcach, tankowcach itp.).